Bij de laatste bijeenkomst met ‘the whole system’ op 20 september waren zowel veel mensen ‘van het eerste uur’ aanwezig, als mensen die zich net hebben aangesloten bij onze beweging of daar nieuwsgierig naar waren. We hebben die middag een film getoond die bedoeld is om bewustwording te creëren over de polarisatie die we ook in de onderwijssector zien. Deze film heeft veel losgemaakt, zowel tijdens de bijeenkomst als daarna. Onze bedoeling was de film breed te delen via (social) media om op deze manier massaal aandacht te vragen voor de polarisatie en een oproep te doen hieraan voorbij te gaan. We hebben gemerkt dat het nog niet het juiste moment was om de urgentie op deze manier te agenderen. Daarvoor is meer nodig.
Jongeren en ‘verbindingsgroep’
We zijn met nieuwe groepen in contact getreden, die net als wij allen behoefte hebben aan meer samenwerking en mee kunnen zoeken naar manieren om voorbij de polarisatie met elkaar de dialoog te kunnen voeren. Op 10 november hebben we twee bijeenkomsten georganiseerd:
Het doel van beide bijeenkomsten op 10 november was om zowel de jongeren als de vertegenwoordigers van ‘sterke en diverse onderwijs geluiden’ te verbinden aan onze beweging Dialoog voor onderwijs.
13 december: terug naar de inhoud
Waar tijdens de bijeenkomsten op 20 september en 10 november vooral de houding centraal stond, is ons duidelijk geworden dat de behoefte is om verder te gaan op de inhoud. Op 13 december gaan we aan de hand van drie actuele thema’s in het onderwijs (toetsdrukte, governance en basisvaardigheden) verder invulling proberen te geven aan ‘ruimte’ en ‘rekenschap’. Dat doen we met de gezamenlijk geformuleerde Opdracht van onderwijs (zie www.dialoogvooronderwijs.nl) als startpunt; dat is de richting. Op 7 februari en 3 april 2024 zijn er soortgelijke bijeenkomsten.
We hebben voor 13 december gericht mensen uitgenodigd, omdat we voor de drie thema’s drie tafels inrichten op basis van onze drie ‘ingrediënten voor succes’:
Het kan dus zijn dat je geen uitnodiging hebt ontvangen voor de bijeenkomst op 13 december, omdat we een evenwichtige samenstelling nodig hebben aan de dialoogtafels (‘the whole system’). Die criteria zijn ook weer aan de orde op 7 februari en 3 april 2024. Reserveer deze alvast in je agenda. Het zou zomaar kunnen dat we je dan uitnodigen hierbij aanwezig te zijn.
OCW
Het departement organiseert veel inhoudelijke gesprekken met ‘het veld’. Een groeiende groep ambtenaren binnen het ministerie ziet nut en noodzaak van het voorbij gaan aan de polarisatie en het voeren van de dialoog volgens onze gouden regels. In de praktijk passen zij dit toe bij de inhoudelijke gesprekken die zij voeren, bijvoorbeeld ook over het regeerakkoord dat de komende tijd geschreven wordt. Ook via OCW kunnen jullie dus benaderd worden om deel te nemen aan zo’n gesprek.