Het is al even geleden dat we jullie een nieuwsbericht over Dialoog voor onderwijs hebben gestuurd. Hoog tijd om jullie bij te praten, want we hebben de afgelopen maanden niet stilgezeten! Veel leesplezier. Heb je vragen of opmerkingen of heb je goede ideeën? Neem gerust contact met ons op (info@dialoogvooronderwijs.nl).
Hartelijke groet,
April van Loenen (Dunamare) en Roel Endert (OCW)
Lees verder
Binnen OCW zijn we het gesprek aangegaan over de sturing in relatie tot het belang dat wij zien van het centraal zetten van ‘the why’. Steeds meer mensen binnen OCW zien dit ook en willen ermee aan de slag. Tegelijkertijd zitten we met elkaar ‘vast’ in systemische patronen: manieren waarop we gewend zijn ons werk te doen en hoe we met elkaar omgaan in de onderwijssector. Dat heeft ons ‘getriggerd’ om te kijken of we deze patronen inzichtelijk kunnen maken.
Lees verder
Het vorige nieuwsbericht eindigden we met de aankondiging van de bijeenkomst van 3 april, waarvoor we iedereen die Dialoog voor onderwijs een warm hart toedraagt een uitnodiging hebben gestuurd. In deze nieuwsbrief meer daarover. Maar eerst nemen we je weer even mee in ‘onze reis’.
Lees verder
We streven naar een brede beweging met de Dialoog voor onderwijs, waarbij een groeiende groep mensen zich aansluit. De afgelopen twee jaar zijn we in diverse samenstellingen bezig geweest te bezien of we tot meer richting en onderling begrip konden komen. Zowel bij de verschillende gesprekspartners, als bij onszelf, bestaat grote behoefte om in goede harmonie, en vanuit een breed gedragen inhoudelijke opdracht voor het onderwijs, te komen tot focus en helderheid over richting, ruimte en rekenschap, voor alle partijen in ons stelsel. Met begrip voor elkaars context, maar met een gemeenschappelijk doel: een gedragen agenda voor het onderwijs voor de komende periode, die ons allen de richting en ruimte geeft om onze opdracht zo goed mogelijk uit te voeren.
Lees verder
Bij de laatste bijeenkomst met ‘the whole system’ op 20 september waren zowel veel mensen ‘van het eerste uur’ aanwezig, als mensen die zich net hebben aangesloten bij onze beweging of daar nieuwsgierig naar waren. We hebben die middag een film getoond die bedoeld is om bewustwording te creëren over de polarisatie die we ook in de onderwijssector zien. Deze film heeft veel losgemaakt, zowel tijdens de bijeenkomst als daarna. Onze bedoeling was de film breed te delen via (social) media om op deze manier massaal aandacht te vragen voor de polarisatie en een oproep te doen hieraan voorbij te gaan. We hebben gemerkt dat het nog niet het juiste moment was om de urgentie op deze manier te agenderen. Daarvoor is meer nodig.
Lees verder