Onze droom

Onze droom is dat iedereen acteert vanuit een landelijke meerjarige gedragen onderwijsopdracht die periodiek wordt herijkt. Dan kan er sprake zijn van continuïteit in het onderwijs en ontstaat rust. Leerlingen, leraren, leidinggevenden, bestuurders, toezichthouders, onderzoekers en beleidsmakers, hebben dan geen last meer van grillige en veranderlijke politieke en maatschappelijke druk.

We staan in het onderwijs vaak lijnrecht tegenover elkaar, en dat doet ons pijn. In de cultuur van versnippering en polarisatie loopt ieder inhoudelijk gesprek dood en gaat de opdracht van onderwijs verloren. Wij kunnen deze opdracht alleen SAMEN verder brengen.

HOE WE HIER invulling AAN GEVEN

In de Dialoog voor onderwijs verkennen wij als divers en ongelijk gestemd gezelschap richting, ruimte en rekenschap in het onderwijs. Dit vraagt van ieder van ons een kritisch oog voor onze eigen rol, onze invloed en beperkingen. Zo werken wij aan verbinding, blijven we weg bij de versnippering en werken werken aan gemeenschappelijke agenda op inhoud.

Wij organiseren een paar keer per jaar bijeenkomsten die bijdragen aan onze droom. Dat kunnen bijeenkomsten zijn waar we veel mensen uit de sector uitnodigen. Mensen die Dialoog voor onderwijs een warm hart toedragen en willen bijdragen aan het realiseren van onze droom. We organiseren daarnaast ook de dialoog in kleinere gezelschappen als dat dienend is voor het doel. We vragen aan iedereen die een bijdrage wil leveren aan onze beweging Waar kunnen we jou voor bellen? Zo kunnen we mensen gericht uitnodigen voor bijeenkomsten of andere activiteiten.

Al onze activiteiten geven we vorm volgens de principe van dialoogvoering van Dialoog voor onderwijs:

  • Met ‘the whole system in the room’,
  • met ongelijkgestemden aan tafel en
  • volgens de gouden dialoogregels, waarbij ieder perspectief in het proces van beleidsvorming voldoende aan bod komt.

ONS PROCES

Met Dialoog voor onderwijs doorlopen we sinds 2022 een proces. We zijn gestart met de constatering dat we een gezamenlijke kapstok (richting) missen: een gedragen, langjarige opdacht van onderwijs. Daar zijn we naar op zoek gegaan, wat heeft geresulteerd in een door Biesta en Scheerens gezamenlijk geformuleerde opdracht.

We hebben ervaren hoe we de dialoog met elkaar kunnen voeren en daarvoor een aantal ‘gouden regels’ geformuleerd. Dat hebben we gedaan door te reflecteren op houding en proces, inhoud was ondergeschikt. We hebben richting, ruimte en rekenschap en de fase van beleidsvorming (BOB: beeldvorming, oordeelsvorming, besluitvorming) geïntroduceerd.

Nu is het tijd om inhoud en proces aan elkaar te koppelen en sámen bij te dragen een gedragen beleid dat beter past bij wat er in de scholen op de werkvloer gebeurt. Daarbij moet ‘the why’ centraal staan. Het gaat altijd over de leraar en de leerling op school en in de klas. Met ‘the why’ bedoelen we: kwalificatie, socialisatie, persoonsvorming. ‘The why’:

  • draagt bij aan gelijke kansen voor kinderen en verbetering van het onderwijs.
  • zorgt voor rolverduidelijking, zodat de leraar geen duizendpoot meer hoeft te zijn.
  • geeft meer richting aan het onderwijsbeleid vanuit OCW.

HOUDING GAAT VOOR INHOUD

Wij zijn er in de DIALOOG VOOR ONDERWIJS onder leiding van Gert Biesta en Jaap Scheerens in geslaagd om de opdracht van onderwijs te definiëren. Dat is gelukt door continu de dialoog te voeren volgens de principes van ‘the whole system in the room’, op basis van een aantal gouden spelregels.

Wij hebben ondervonden dat houding gaat voor inhoud.

WIE ZIJN WIJ

Diverse mensen zijn aangesloten bij Dialoog voor onderwijs. Mensen vanuit de onderwijssector: leraren, schoolleiders, bestuurders, beleidsmedewerkers, lerarenopleiders, hoogleraren en leerlingen. Met vertegenwoordigers van de werkgeversorganisaties en vakbonden voeren we geregeld gesprekken. Allemaal (h)erkennen we de polarisatie in het onderwijs en het missen van richting en duidelijke doelen. Daar willen we verandering in brengen!

We werken met een klein team dat de bijeenkomsten en andere activiteiten organiseert. Dat doen we steeds in overleg met de voorbereidingsgroep waarin ‘the whole system’ is vertegenwoordigd.

April blog

April van Loenen

Lid College van Bestuur Dunamare
In het onderwijs worden we overladen met onderwerpen waar we aandacht aan moeten besteden. Ik ben niet meer de paraplu die ik graag zou willen zijn. Ik mis richting, ik mis focus, niet per school, dorp, stad of regio, maar landelijk. We zijn zo negatief over elkaar en staan soms zo tegenover elkaar dat het vaak daarover gaat en niet meer over hoe we samen kunnen opdenken en hoe we samen verantwoordelijkheid kunnen nemen. Ik heb behoefte aan gedeelde verantwoordelijkheid, om te komen tot een gedragen opdracht voor de komende jaren. Zodat de opdracht voor de docent helder, reëel en uitdagend is. In plaats van de duizendpoot die hij nu moet zijn. Daar werken we met Dialoog voor onderwijs naartoe. We kunnen niet zonder elkaar. Samen maken we het verschil.
Foto-Evelien2

Evelien Ketelaar

Directeur Buro Hebe
Ik steun de oproep tot dialoog in het onderwijs van harte en heb groot respect voor iedereen die deze ruimte voor gesprek aanjaagt. In een sector waarin focus en helderheid vaak ontbreken is de behoefte aan gedeelde richting te begrijpen. Ik geloof dat richting volgt uit een open dialoog. Als de bedoeling van onderwijs echt centraal gesteld wordt, vanuit het hart van iedere school en elke stakeholder, dan draait het niet om gelijk noch om consensus, Een fundamentele kanteling, een transitie, ontstaat als er ruimte is voor diverse meningen, contexten en behoeften in ons onderwijs. De kracht van de dialoog ligt voor mij in de combinatie van het samenbrengen van de diverse soorten stakeholders, - van politiek en beleid tot scholen en samenleving-, in wisselende lokale, regionale en landelijke contexten. En bij dat samenbrengen begrip te hebben dat aan de bedoeling van onderwijs diverse opdrachten kunnen worden ontleend, aandacht te hebben voor ieders rol daarbinnen én open te staan voor de spanningen die dat met zich meebrengt. Mijn bijdrage aan deze beweging is om de ruimte te helpen creëren, waar complexe en soms ongemakkelijke gesprekken kunnen plaatsvinden, zodat we elkaar echt kunnen horen en zien. Onderwijs en samenleving zijn onlosmakelijk verbonden. Ieder van ons heeft een unieke rol en bijdrage te leveren aan een dialoog. Wat is jouw bijdrage?
karin

Karin Flapper

Programmamanager Werken aan wendbaarheid Dunamare
Waarom lukt het ons onvoldoende om met elkaar te zorgen voor goed en steeds beter onderwijs? Waarom buitelen we over elkaar heen met goedbedoelde adviezen, pamfletten, toekomstvisies etc. zonder effect? Ik draag graag bij aan een onderwijsbeweging op langere termijn. Samenwerken en dialoog voeren met respect voor ieders rol en visie en voorbij aan de polarisatie. Daar ga ik voor.
1695461567549

Roel Endert

plaatsvervangend directeur OVO Ministerie van Onderwijs
Ik wil graag bijdragen aan een goede dialoog in onderwijsland omdat ik er in mijn werk tegenaan loop dat we veel vaker spreken over waar we het niet over eens zijn, dan over wat ons bindt. We gaan pas vooruit als we het met elkaar, van departement, inspectie, bestuurder, schoolleider, docent tot leerling en ouder, eens zijn over het waarom van onderwijs, de gewenste verbetering en ieders rol daarbij. Dat is voor zo’n grote sector een enorme opgave, maar het begint ermee dat we met elkaar open het gesprek over de inhoud voeren, liefst met “the whole system in the room”. Dit goede gesprek zal uiteindelijk leiden tot minder ruis, helderder rolverdeling en daarmee betere maatschappelijke verantwoording over wat we met elkaar doen. Doorbreken van oude patronen is daarbij cruciaal.
Dialoog voor onderwijs is een initiatief van April van Loenen (bestuurder Dunamare onderwijs) en Roel Endert (plaatsvervangend directeur funderend onderwijs bij het ministerie van OCW).

Meld je aan voor de nieuwsbrief