Onze droom is dat iedereen acteert vanuit een landelijke meerjarige gedragen onderwijsopdracht die periodiek wordt herijkt. Dan kan er sprake zijn van continuïteit in het onderwijs en ontstaat rust. Leerlingen, leraren, leidinggevenden, bestuurders, toezichthouders, onderzoekers en beleidsmakers, hebben dan geen last meer van grillige en veranderlijke politieke en maatschappelijke druk.
We staan in het onderwijs vaak lijnrecht tegenover elkaar, en dat doet ons pijn. In de cultuur van versnippering en polarisatie loopt ieder inhoudelijk gesprek dood en gaat de opdracht van onderwijs verloren. Wij kunnen deze opdracht alleen SAMEN verder brengen.
Wij organiseren een paar keer per jaar bijeenkomsten die bijdragen aan onze droom. Dat kunnen bijeenkomsten zijn waar we veel mensen uit de sector uitnodigen. Mensen die Dialoog voor onderwijs een warm hart toedragen en willen bijdragen aan het realiseren van onze droom. We organiseren daarnaast ook de dialoog in kleinere gezelschappen als dat dienend is voor het doel. We vragen aan iedereen die een bijdrage wil leveren aan onze beweging Waar kunnen we jou voor bellen? Zo kunnen we mensen gericht uitnodigen voor bijeenkomsten of andere activiteiten.
Al onze activiteiten geven we vorm volgens de principe van dialoogvoering van Dialoog voor onderwijs:
We hebben ervaren hoe we de dialoog met elkaar kunnen voeren en daarvoor een aantal ‘gouden regels’ geformuleerd. Dat hebben we gedaan door te reflecteren op houding en proces, inhoud was ondergeschikt. We hebben richting, ruimte en rekenschap en de fase van beleidsvorming (BOB: beeldvorming, oordeelsvorming, besluitvorming) geïntroduceerd.

Nu is het tijd om inhoud en proces aan elkaar te koppelen en sámen bij te dragen een gedragen beleid dat beter past bij wat er in de scholen op de werkvloer gebeurt. Daarbij moet ‘the why’ centraal staan. Het gaat altijd over de leraar en de leerling op school en in de klas. Met ‘the why’ bedoelen we: kwalificatie, socialisatie, persoonsvorming. ‘The why’:
Wij zijn er in de DIALOOG VOOR ONDERWIJS onder leiding van Gert Biesta en Jaap Scheerens in geslaagd om de opdracht van onderwijs te definiëren. Dat is gelukt door continu de dialoog te voeren volgens de principes van ‘the whole system in the room’, op basis van een aantal gouden spelregels.
Wij hebben ondervonden dat houding gaat voor inhoud.
We werken met een klein team dat de bijeenkomsten en andere activiteiten organiseert. Dat doen we steeds in overleg met de voorbereidingsgroep waarin ‘the whole system’ is vertegenwoordigd.